Forarbeid for tapetsering
Hvis veggen eller veggene du skal tapetsere ikke er glatte og tette, vil ikke tapetet sitte godt nok fast. Derfor er det viktig å gjøre et godt forarbeid før tapetseringen. Ulike underlag 'absorberer' også forskjellige mengder lim, så skal du for eksempel tapetsere en rå betongvegg i et nybygd hus, er det greit å enten legge renoversingstapet under eller forhåndslime. Det å forhåndslime betyr ganske enkelt at du pensler tapetlim på veggen og lar det tørke uten å påføre tapet, og deretter lime igjen når du skal montere selve tapetet.
Hvis veggen du skal tapetsere allerede er tapetsert, må du kanskje fjerne det gamle tapetet først. Hvis det sitter fast, uten bobler og fuger, går det som regel greit å tapetsere rett over det gamle tapetet. Husk å vaske veggen først, samt sparkle eventuelle hull.
Hvis tapetet du skal montere over har sterke farger eller et veldig synlig mønster, kan det skinne litt gjennom det nye tapetet. Da er det tryggeste å fjerne tapetet eller grunne veggen i en nøytral farge. Vær derfor nøye med forarbeidet.
Ha marginer – ikke tapetser helt opp til taket
Ikke alle vegger er helt rette, spesielt ikke i eldre hus – sånn er det bare. Så, hvordan kan en tenke seg til at mønsteret ikke ser ujevnt ut når det plasseres på en vegg hvor taket kanskje er litt skjevt? Det enkleste er å ikke å tapetsere helt opp til taket, men å la et lite stykke vegg være igjen øverst. Siden lyset faller veldig forskjellig på vegg og tak, er det betydelig mindre synlig om det er en forskjell på en eller to centimeter hvis du uansett lar fem centimeter bli igjen.
Tapetsere gangen
Gangen er vanligvis ikke bare et populært rom å tapetsere, men også et enkelt et. Siden gangen ofte er det første man ser når man går inn i et hus eller en leilighet, enten om den er rektangulær eller kvadratisk, skal det selvfølgelig være noe du selv liker. Tapetsering av en gang er med andre ord ikke bare en god måte å lære håndverket på, men også en god måte å prioritere interiøret på.
Tapetsere soverom
Kanskje det viktigste tapetet du kommer til å ha i hjemmet ditt er sannsynligvis det som pryder soveromsveggene dine. Her skal du både føle deg rolig og uthvilt, men også fornyet ... hvordan skal du ellers stå opp om morgenen? På denne måten er det å tapetsere et soverom sannsynligvis det morsomste, men også det viktigste du kommer til å gjøre i hjemmet ditt.
Tapetsere i dagslys
Det første du bør gjøre når du skal tapetsere er å skru av strømmen i rommet. Tapetlim kan bli veldig vått, og tapetet ser alltid penere ut rundt releer hvis du fjerner det ytre først. Siden tapetsering kan være en ganske rotete jobb, trenger du fortsatt god belysning når du jobber. Derfor bør du sørge for å planlegge tapetseringen på dagtid. Du kan selvfølgelig også trekke inn en lampe fra et annet rom.
Plasser tapetet vekk fra den primære lyskilden og innover
Uansett om du velger papirtapet som skal monteres med noen millimeters overlapp eller Easy-Up-tapet som monteres kant i kant, tenk på hvordan skyggene faller dersom en fuge tilfeldigvis er synlig (det skjer og det er absolutt ikke en katastrofe).
Ha tålmodighet!
Du vil jo selvfølgelig være ferdig så fort som mulig, slik at du kan bruke det fine nye rommet ditt og begynne å pynte. Men hastverk er bortkastet – ta det med ro, og ta deg god tid når du tapetserer. Man ønsker å kunne glede seg over resultatet i mange år, så det er bedre at du bruker noen ekstra timer til forarbeid, oppmåling, lodding og bytte av knivblad m.m.
Tør å tapetsere gangen
Hei og hå, så mye å tenke på, ikke sant? Ja, og det kan føles slik. Men husk at folk har tapetsert hjemmene sine i hundrevis av år, og hvis det ikke er 100% perfekt, blir det som regel likevel veldig bra. Våg å prøv – det er verdt det.
Lykke til med tapetseringen!
We partner with merchants who want to offer a smoooth shopping experience.
Checkout with any of these merchants who offer to “Pay later in 30 days with Klarna.”
Once the merchant confirms shipment of your order, we will send you a digital invoice due in 30 days.
Receive your order and keep what you like, and return the rest.
Once you are happy with your order, you can pay your final balance with a valid credit card, debit card or bank account. Best of all, we don’t charge you any fees or interest.
It’s that easy! No need to pay upfront and worry about slow returns holding up your funds.
The following Payment Option Terms apply between Klarna Inc. ("Klarna," we," or "us") and the user of this payment option ("you"). In addition to these Payment Option Terms, your use of the Klarna Services are governed by the Klarna Shopping Service, which include your agreement to:
If you do not agree to these terms, you must not use the Klarna Services. The Klarna Shopping Service combined with these Payment Option Terms are a contract between you and Klarna.
If you are offered Pay later in 30 days digital invoice, you have the option to pay for your purchase at a later date – typically 30 days after the item has shipped. Upon your purchase with Pay later in 30 days digital invoice, you will receive an invoice from Klarna by email, stating when payment is due. You will make your payment directly to Klarna. If you make your Pay later in 30 days digital invoice payments to the merchant directly, your payments may not be delivered to Klarna in a timely manner, causing you to miss the applicable due date(s) described below. Any inquires and disputes regarding your Pay later in 30 days digital invoice payments should be directed to Klarna, not the merchant.
Due Date: You will have a period of 30 days to pay your Pay later in 30 days digital invoice. This period commences when the merchant confirms shipment of the goods, and the last day of such period is the “Due Date.” As soon as an item ships, Klarna will receive notification from the merchant and Klarna will then send you an e-mail informing you of the date by which payment is to be made, along with details about how payment must be made. Your payment is due to Klarna by 8:00PM Eastern Time on your Due Date.
We will refund any overpayment in excess of $1USD to you. You authorize us to make the refund electronically or using an ACH, (a) if you made the original payment electronically or using an ACH, or (b) if you typically make payments for digital invoice electronically or using an ACH.
Late Payment: If you fail to make full payment by the Due Date, you will be in default and unable to use the service in the future.
Returned Payment Fee: If you attempt to pay for a Pay later in 30 days digital invoice via check or Automated Clearing House and your payment is returned unpaid when we present to your bank or financial institution for “not sufficient funds” or for other reasons such as a closed account, we will charge you a Returned Payment Fee of up to $27USD. However, the Returned Payment Fee will not exceed the total amount you owe.
Default: You will be in default if you: (a) fail to make a payment in full by the Due Date; (b) become the subject of insolvency or bankruptcy proceedings; (c) supply false, misleading or incorrect information to us; (d) a payment is unpaid and returned to us by your bank; or (e) violate or are unwilling to comply with any provision in the Terms.
If you are in default, Klarna may employ a debt collection agency to receive payment and you will have to pay all reasonable costs (including attorney’s fees) incurred by Klarna and/or the debt collection agency. Additionally, if you are in default, Klarna may report this information to credit bureaus.
Consent to Receive Debt Collection Emails: In the event that your account goes into default, you consent to receive debt collection emails from our debt collection service provider, TrueAccord Corp. You certify that any email address you provide to Klarna can be used by TrueAccord Corp. for debt collection communications. You also certify that any email address you provide is a personal email address and not a work email address. If you change your email address, it is your obligation to update your email address with Klarna.
Klarna
Klarna Inc. PO Box 8116, Columbus, OH 43201. Klarna Customer Service.
Complaints
For complaints, the information provided on www.klarna.com applies. If you have a complaint towards Klarna, you can submit your complaint through the contact form on Klarna’s website (klarna.com) or via postal mail with the keyword "Complaint” to Klarna’s address.